Sunnuntaina suuntasimme auton nokan kohti pohjoista. Melkein Lappiin saakka matkattiin. Päätepisteenä Oulanka. Mukana oli Sami ja veljeni, Mikko. Koirista mukaan pääsi Piko & Oiva. Tahvo jäi hoitoon äitini ja Miinan seuraksi. Ei haluttu ottaa riskiä,että rupeaa oireilemaan maastossa. Tahvolla kuitenkin niin vähän normaalia liikutusta takana.
Sunnuntai-illan majoituksemme oli piskuinen mökki Kangasjoen leirintäalueella. Lattiatilaa ei paljon jäänyt, mutta muuten mökki ajoi tarkoituksensa. Taisimme olla lähes ainoita majottuneita, koska muuta elämää ei paljon nähty.
Maanantaina Kuusamoon kauppareissulle. Fiksuinta tässä lähteä kauppaan ilman kauppalistaa, mutta melkein kaikki muistettiin...Kivana pikku lisänä huomasin,että takkini oli jäänyt Raumalle. Pieni lisäbudjetointi reissukassaan
Kitkajoen maisemaa

Reittimme lähtöpaikkana oli Juuma. Pikaostoksena täältä vielä polttoneste.Onneksi muistettiin tässä vaiheessa,että sekin oli siinä kirjoittamattomalla kauppalistalla. Purtava olis muuten ollut ikävän koleaa. Marssimme pääasiassa karhunkierrosta pitkin, joskin määränpäämme oli leiritäpaikka reitin ulkopuolella. Ihan määränpäähän asti ei lähdetty vaan jäätiin yhdelle aikaisemmalle. Hyvä valinta sekin. Ihana rauhallinen paikka kitkajoen varrella.Kaikkien huokeiden maisemien ja jyrkkien nousujenkin jälkeen saavuimme talvitiemutkan laavulle, joka oli majapaikkamme kahden päivän ajan.
Mestarikokki?

Matkalla kävimme ihastelemassa myllytupaa ja nautimme eväät kallioportilla. Hurja staffimme Oiva pelkäsi riippusiltoja. Sillan ylitys tehtiin lähes ryömimällä, ei sentään tarvinnut kantaa. Reissun aikana typy kyllä ylitti kaikki muut "sillat" hienosti.
Hullut vaeltajat ja yksi "rohkea" staffi

Ilta oli kylmä ja eka yö oli muiden osalta ilmeisesti aika levoton. Mä en herännyt, vaikka porot juoksivat teltan vierestä. Mutta eipä mun koirakaan niihin reagoinut. Josko se tässä suhteessa olisi tullut emäntäänsä.
Talvitienmutkan laavu & yösijamme

Naapurimme

Tiistaina päätettiin muuttaa suunnitelmia. Oiva aloitti juoksunsa ja sääennuste ei luvannut  +5 lämpimämpää. Jäimme siis majapaikkaamme ja teimme kaksi päivä retkeä. Aamulla kiivettiin läheiselle "nyppylälle". Nousu oli niin jyrkkä,ettei rinkkojen kanssa taival olisi taittunut. Kannatti silti kiivetä, sillä maisemat olivat upeat.

Oiva havittelee jakavansa Samin omenan. Vetää muiden naaman vakavaksi.

Toisella reissulla käväisimme katsomassa alkuperäisen suunnitelman mukaisen leirintäpaikkamme(Harrinhaudan laavu). Kävelimme Kitkajoen reunaa ja taas kiipeiltiin.
Illalla toiset hullut kävivät Kitkajoessa kastautumassa. Minä en. Ajatuskin saa varpaat palelemaan.
Koskikara
Keskiviikkona suuntasimme takaisin Juumaan. Säätiedotus lupasi sadetta, mutta onneksi lähinnä vain tihutti. Polut olivat kyllä liukkaat. Kiersimme hiukan eri reittiä takaisin, oikaistiin ehkä kilometri. Tosin jouduttiin sitten kävelemään myös tylsää hiekkatietä jonkun matkaa. Viimeisten nousujen jälkeen oli kiva saapua autolle. Selvittiin hengissä!
Kuukkeli

Ei meillä tietenkään ollut keskiviikko yöksi mitään majoitusta tiedossa. Joten suuntasimme Rukalle. Saimme huoneiston keskeltä rakennustyömaata. Ei paljon menoa haitannut, sillä tupa oli halpa ja erittäin hieno. Kaikki mukavuudet löytyivät, oli takkaa,saunaa ja partsilta upeat maisemat. Sauna oli kyllä ihan parasta reissun jälkeen.
Majapaikkamme Rukalla

Näkymä parvekkeelta

Torstaina lähdimme aamupalan jälkeen Kiutakönkään päiväreitille.Oli rentouttava reissu. Reitti kulki Hiidenlammen luontopolkua. Utuista ja rauhallista.
Oulanganjoen rannalla paisteltiin notskilla makkarat.

Ihan viimeiseksi kävimme katsomassa Kiutaköngästä. Huikeaa. Ihan mieletön tunne katsella mahtavia vesimassoja virtaamassa. Ihmisiäkään ei ollut paljon liikkeellä, koska aurinko ei meitä torstainakaan suosinut.

Kiutaköngäs

Puukiipijä
Perjantaina oli pitkä ajomatka takaisin. Reissu oli kyllä kaiken matkustamisen arvoinen. Ihania muistoja jäi hellittäviksi. Konkreettisia matkamuistojakin tuli ostettua kuvien lisäksi.

Ylempi hiisilampi
Kuvista kiitokset kuuluu Mikkolle.